Education campus Heidemarie Lex-Nalis

The campus is an integrated educational institution for children from 0-10 years (in the area of social education up to 16 years), with 12 groups of kindergarten, 17 classrooms of all-day elementary school and four special education rooms.
It combines infant groups, kindergarten, elementary school education rooms and special education classrooms. In addition to the educational areas, there is a standard gymnasium, a gymnastics room, an event hall and creative rooms. The room program is supplemented by administrative rooms, therapy rooms, facilities for all-day care (catering) and outdoor exercise and play areas.

Building owner

City of Vienna

Finalization

2023

Specialist planning

Structural engineering: KS Ingenieure

Building services: teamgmi

Building physics: IBO

Fire protection: Hoyer Brandschutz

Landscape architecture: outside< landschaftsarchitektur

Electrical engineering: Kubik Project

Lighting design: Pokorny Lichtarchitektur

Zu sehen ist der Eingangsbereich des Gebäudes. Links im Bild leicht verdeckt durch einen jungen Baum. Das Gebäude besteht aus drei Stockwerken. Die Fassade ist in hellem Beige ausgefüht und die großen Fensterflächen sind mit grauen Rahmen eingefasst. Rechts steigt vor dem Gebäude das Gelände bis ins erste Stockwerk an.
Paul Sebesta
Thermal activated building
Thermal activated building
Heating + Cooling
Heating + Cooling
Storage mass
Storage mass
Use of daylight
Use of daylight

The educational campus is a showcase project in terms of energy efficiency and the use of renewable energies on site. Heating and cooling needs of the thermal activated building are covered entirely on site by groundwater, geothermal probes and photovoltaics. Electricity needs are partially covered. Areas for the expansion of photovoltaics are available.

The diverse green connections along and across the building and also through the building make the building a continuous "play hill", in which the children can be offered a maximum of movement possibilities.
The educational spaces are oriented towards the "floodplain forest" and the play areas in front of it. Three "landing bridges" provide direct access to the ground-level garden. The short distances allow the children to spend even short breaks outdoors.

The concept envisages a closed core zone, while the educational spaces towards the areas have glass skylights, thus improving both the openness and light openness as well as the illumination of the interior zones. In this way a clear structure is created in the building, which facilitates orientation. In the educational areas, wooden floors and walls form the predominant material, and colors are deliberately used sparingly.
The multifunctional areas are generously and clearly organized. Mobile room dividers are used to separate the areas from the corridors. Additional shelves as storage space as well as walls for presentations are also available.

(Text: POS-Architects; in shortened form)

Ansicht des Gebäudes von Außen. Blick auf einen der Innenhöfe. Die Fassade in beige und der Außenbereich aus hellen Natursteinen.
Paul Sebesta
Innenansicht des Flures. Stäbchenparkett und graue Innenwände sind zu sehen. Große Glastüren gehen in die unterschiedlichen Räume ab. Die Decke ist mit Gitter-Elementen abgehängt.
Paul Sebesta
Ansicht aus dem Treppenhaus. Die Wände sind aus Sichtbeton. Das Treppengeläder aus Metall in anthrazit. Eine große Glastüre öffnet den Bereich hinter dem Treppenhaus.
Paul Sebesta
Freibereich im ersten Obergeschoss. Zwei Picknicktische aus Holz stehen dort. Die Oberfläche ist in dunklem Gelb. Im Hintergrund öffnet sich der Blick über das Geländer auf andere Gebäude der Stadt und auf den begrünten Vorplatz des Gebäudes.
Paul Sebesta
Die Sporthalle. Der Boden ist in grün eingebracht und mit bunten Spielfeld-Markierungen versehen. Die Wände sind mit Holz verkleidet. Vor den Fenstern sind Sprossenwände, ebenfalls aus Holz angeordnet.
Paul Sebesta
Vorbereich einer der Einrichtungen. Hier stehen vereinzelt, kleine Sitzmöglichkeiten in weiß und grau. Im Hintergrund gibt eine Glasfront den Blick nach draußen frei.
Paul Sebesta
Durch das leicht, vom Gebäude weg, steigende Areal, sind hier Treppen nach unten ins Erdgeschoss. Das ganze Gebäude ist in hellen Farben, hauptsächlich Beige, zu sehen. Der Freibereich ist mit hellen, großen Natursteinen belegt.
Paul Sebesta